Przewozy Regionalne pozostają wyraźnym liderem rynku kolejowych przewozów pasażerskich w Polsce, ale ich procentowy udział w tym rynku zmniejsza się. Po raz pierwszy, może on na koniec roku wynieść poniżej 30%.
Według danych UTK ze stycznia 2014 r., prawie 6,88 mln podróżnych skorzystało z usług Przewozów Regionalnych. Było to 30,02% łącznej liczby pasażerów pociągów w Polsce. Wskaźnik za cały 2013 r. wyniósł 31,39%. Drugi największy przewoźnik, Koleje Mazowieckie, odnotował nieznaczny procentowy wzrost udziału w rynku – z 23,09% w perspektywie całego 2013 r. do 23,51% w styczniu 2014 r.
Marta Milewska, rzeczniczka Przewozów Regionalnych, mówi w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym”, że przyczyną zmiany udziału PR w rynku są przede wszystkim, niezależne od przewoźnika, prace remontowe na sieci PKP PLK, zniechęcające Polaków do podróżowania pociągami. Przyczyną jest też częściowa utrata przez PR rynku usług na rzecz Kolei Wielkopolskich i Arrivy RP. Marta Milewska dodaje jednak, że spółka będzie się starać pozyskać nowych klientów.
– Styczniowe wyniki osiągnięte na rynku przewozów pasażerskich przez naszą spółkę, zarówno w kontekście liczby pasażerów, jak i pracy przewozowej, są zbliżone do tych uzyskanych przez nas w 2013 roku. Na tegoroczne wyniki zapewne będą miały wpływ przede wszystkim kontynuacja niezależnych od nas licznych prac modernizacyjnych infrastruktury kolejowej prowadzonych na terenie całego kraju – mówi Marta Milewska.
– W związku z tymi utrudnieniami rozkład jazdy pociągów ma być często zmieniany, a niektóre połączenia mogą być nawet odwoływane. Istnieje duża obawa, że przez tę niepewność pasażerowie będą rozważać korzystanie z alternatywnych środków transportu. Dodatkowo w bieżącym roku Przewozy Regionalne będą musiały zmierzyć się z ograniczonymi zamówieniami w województwach kujawsko-pomorskim i wielkopolskim, co z pewnością wpłynie na wynik całościowy spółki. Mimo tego pracujemy nad udoskonalaniem naszej oferty, idąc w stronę konkurencyjnej ceny i wygody pasażera – dodaje Milewska.
Od grudnia 2013 r. PR i KW realizują wspólnie obsługę trasy Poznań – Gniezno (wcześniej PR były na tej trasie jedynym przewoźnikiem regionalnym). Z kolei w woj. kujawsko-pomorskim, PR ustąpiły, w wyniku przegrania przetargu, miejsca Arrivie na trasach Bydgoszcz-Piła, Bydgoszcz-Laskowice Pomorskie, Toruń-Jabłonowo Pomorskie i Toruń-Kutno.